lördag , 17 juni 2017

Publikrekord i grusgropen

Gråbo Trophy 2015

Gråbo Trophy 2015

GRÅBO TROPHY 2015. Den Svenska åkeribranschens problem –  konkurrens med utländska åkare på olika villkor och ansträngd lönsamhet – fick ställas åt sidan när Gråbo Trophy hölls för tionde året.
En årlig festträff för lastbilsförare – nu
 större än någonsin.

Tidigare har platsen varit Lekstorpsvallen i Gråbo. Men i år fick arrangörerna ta till grusgropen för att få plats med 140 bilar och ett 20-tal utställande företag.
Publikmässigt blev det också rekord med 5000 besökare.

ARNE KRISTENSSON FRÅN FLODA, en av arrangörerna, berättar att idén till Gråbo Trophy föddes då han och ett par kamrater besökte en annan lastbilsutställning. De tyckte att det var en dålig utställning och att det var en dålig prisutdelning och att det gick att göra bättre.

Arne Kristensson

Arne Kristensson

Därför startade Gråbo Trophy för tio år sedan.

ARNE SER DEN årliga samlingen som ett stort socialt arrangemang för lastbilsförare.
– I arbetet är vi ju för det mesta ensamma och bara vinkar på kollegor fast dom flesta känner varandra. Här får vi umgås och prata en hel dag och dessutom festa ihop på kvällen.

ARNE KRISTENSSON VILL gärna att Gråbo Trophy utvecklas till något mer än bara en lastbilsutställning, kanske till en ”Gråbomässa” där företag från andra branscher också ställer ut.
–Vi, både deltagare och publik på mässan, är ju konsumenter av annat än lastbilar så det vore väl utmärkt, säger Arne Kristensson.

Andreas Lundin

Andreas Lundin

ANDREAS LUNDIN KÖR EN rödvit Scania, ett och ett halvt år gammal men byggd med en dansk 70-talsbil som förebild.
Dock inte vad gäller det tekniska.
I bilen finns det mesta för ett hyggligt boende som säng, kylskåp, tv och kaffekokare.

Arbetsmiljö för den som tillbringar många mil bakom ratten.

Arbetsmiljö för den som tillbringar många mil bakom ratten.

Och allt är skinande rent.
– Jag lägger två timmar om dagen på att hålla bilen ren och snygg, säger Andreas Lundin.
– Det är som ett fritidsintresse för mej och det är roligare att jobba men en fin bil och dessutom känns det bra när andra uppskattar att man ha en ren och fin bil.

LARS KROOK FRÅN GULLBORGA i Bohuslän kom med en bil som var lite av en katt bland hermelinerna, men en mycket fin sådan.

– Bilen är en genuin svensk verkstadsprodukt som väcker minnen för mej då jag var liten och pappa hade ett åkeri, säger Lars Krook.

– Bilen är en genuin svensk verkstadsprodukt som väcker minnen för mej då jag var liten och pappa hade ett åkeri, säger Lars Krook.

Han har en Scania Vabis Regent från 1955 med 150 hk motor som får lasta nästan 11 ton – fast utan all form av hydraulik för bromsar och styrning, och med osynkroniserad växellåda.
Men – en kung bland lastbilar på den tiden.

En Scania Vabis Regent  var på kung på vägarna 1955.

En Scania Vabis Regent var på kung på vägarna 1955.

LARS KROOKS BIL var i det närmaste en skrothög, men en tidigare ägares sex år av renovering har gjort den i nyskick.
– Bilen är en genuin svensk verkstadsprodukt som väcker minnen för mej då jag var liten och pappa hade ett åkeri.
– Det känns fint att känna den respons man får av folk som ser bilen, säger Lars Krook.
Fram på kylargallret sitter en plåtpinuppa som var så vanlig på lastbilar på den tiden.
Plåtpinuppa
Och dessutom den sköld som förärades den bil som klarat att gå 40 000 mil utan motorrenovering.
40 000 mil
Körriktningsvisarna är av den typen som vinkade upp och ner:

Gråbo Trophy 2015

 

ANKI KARLSSON FRÅN OLOFSTORP började köra lastbil för 14 år sedan – mest av en slump.
Hon hade ett jobb där hon inte trivdes alls och visste inte vad hon skulle ta sej till.

Anki Karlsson

Anki Karlsson

– Ta lastbilskörkort, var rådet hon fick från sin ”gubbe”.
Det gjorde hon, och har aldrig ångrat det.
Anki Karlssons bil har namnet Mamma Mu.

Mamma Mu

Mamma Mu

Mamma Mu har fått en något mer kvinnlig touch med sina ögonfransar:

Rejäla fransar

Rejäla fransar

EN TILLSTÄLLNING SOM Gråbo Trophy ser Anki mest som ett sätt att umgås med kollegor, inte bara vinka till varandra genom hyttfönstret som det annars ofta är.
I början var hon som kvinna ifrågasatt av sina körande kollegor.
”Vad ska du i denna branschen att göra?” var en vanlig fråga.
Så är det inte alls i dag.
– Nu är vi ganska många tjejer som kör lastbil. Och det har till och med blivit så att det är efterfrågan på kvinnliga förare.
–Av någon anledning så håller bilarna bättre när kvinnor kör. Det kan vara en förklaring, säger Anki Karlsson.

Gråbo Trophy 2015

En Bolinder-Munktell med tändkulemotor

ETT NÅGOT AVVIKANDE fordon på Gråbo Trophy var den traktor som Olle Pettersson från Gråbo kom med.
En Bolinder-Munktell, BM10 på 20 hk med tändkulemotor.
Tändkulan på toppen av motorn måste värmas upp med blåslampa för att starta den – något som inte var helt lätt för Olle Pettersson.

Inte helt lättstartad.

Inte helt lättstartad.

Men till slut gick den i gång – till  åskådarnas stora glädje.
Traktorn hade stått i skogen i 20 år innan Olle Pettersson fick hand om den. Efter åtta års renovering är den nu i dagens skick.
–Den är kul att ha och jag tror att det ät något som sitter i sedan jag var liten som gör att jag ägnar mej åt en traktor, säger Olle Petersson.

Gråbo Trophy 2015

Olle Pettersson, Gråbo

I Gråbo Trophy görs även bedömningar av lastbilar. Inte mindre än 21 klasser bedömdes enligt listan nedan:
DSC04902

Prisutdelningen inledde kvällens övningar i form av en fest för deltagarna.

DSC04914

Priser från tidigare tävlingar visades med stolthet upp av sina ägare.

Det var ett gäng glada arrangörer, som efteråt var mycket nöjda med dagens utställning:
ArrangörernaFrån vänster: Björns Johansson, Patrik Welle, Christer Batz, Henrik Wäverstam, Morgan Pettersson, Kenneth Ivarsson, Daniel Karlsson, Fredrik ”Fide” Johansson, Mikael Lomander, Arne Kristensson, Daniel Johansson.

Gråbo Trophys egen ”allt i allo”, Rasmus:

Rasmus

Rasmus

TEXT & BILD: TOMAS LINDBLOM
[email protected]

Klicka för BILDSPEL:  

Skriv ut
Dela artikeln!

    Svara.

    Din emailadress kommer inte att vara synlig.Obligatoriska fält är markerade *

    *

    17 − sjutton =